Dobry budżet na trudne czasy – tak podsumować można przyjętą we wtorek przez Radę Gminy Kleszczów uchwałę określającą gminne finanse.
Uchwała budżetowa gminy Kleszczów na rok 2025 zakłada deficyt mniejszy o ponad 90 milionów złotych w stosunku do projektu budżetu tegorocznego. Co ważne, ograniczenie deficytu nie zmniejszy tempa inwestycji i nakładów na kluczowe obszary działania Gminy.
– Ograniczamy wydatki bez uszczerbku dla mieszkańców – deklaruje wójt Dariusz Michałek. – Nikt nie straci, nie zabierzemy utrwalonych przez lata przywilejów, takich jak niższe niż w innych częściach kraju opłata za media, wywóz śmieci czy wysokie nakłady na opiekę zdrowotną. Po prostu zaplanowaliśmy wydatki mądrzej.
Przypomnijmy, budżet gminy to roczny plan przewidywanych dochodów i wydatków uchwalany przez Radę Gminy w grudniu na rok następny. Projekt przygotowuje Wójt Gminy, a następnie przedstawia go Radzie Gminy. Na projekt budżetu składają się zaplanowane przez jednostki niezbędne wydatki na realizację obowiązkowych zadań gminy oraz wnioski mieszkańców i sołtysów dotyczące proponowanych inwestycji i remontów.
– Staraliśmy się jak najlepiej pogodzić oczekiwania mieszkańców gminy z możliwościami finansowymi naszej jednostki – tłumaczy Beata Rakoczy, Skarbnik Gminy Kleszczów. – Projekt budżetu uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, co jest dowodem na trafność planowanych wydatków i zgodą na takie właśnie dysponowanie środkami publicznymi.
O zaplanowanych wydatkach decyduje wielkość wszystkich możliwych do uzyskania dochodów w danym roku. Budżet realizuje Wójt Gminy przy pomocy Urzędu Gminy Kleszczów, a także jednostek podległych, jak szkoły, przedszkola, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Gminny Żłobek a także instytucje kultury: Gminy Ośrodek Kultury i Gminna Bibliotek Publiczna. Część zaplanowanych zadań realizują inne podmioty, takie jak: stowarzyszenia sportowe, kulturalne i społeczne oraz straż pożarna.
W przyszłorocznym budżecie zaplanowano dochody w wysokości 213.300.987,47 zł oraz wydatki na poziomie 275.834.640,22 zł. Różnica między nimi pokryta zostanie środkami z nadwyżki z lat poprzednich.
– Mamy świadomość jak trudnym wyzwaniem jest zbilansowanie potrzeb i możliwości ich finansowania – podkreśla Michał Rejniak, Przewodniczący Rady Gminy Kleszczów. – Warto pamiętać, że zmniejszają się dochody Gminy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych, nie otrzymamy też tak zwanej subwencji oświatowej. Do tego doliczyć trzeba rosnące ceny energii, paliw, czy wzrost płacy minimalnej. Zdaniem większości radnych to dobry budżet na trudne czasy!
Co warto podkreślić, ocenę działań Wójta w zakresie realizacji budżetu (osiągniętych dochodów oraz poniesionych wydatków) dokonuje Rada Gminy Kleszczów w tzw. absolutorium. Natomiast nad przestrzeganiem przepisów prawa przy wykonywaniu budżetu czuwają również organy kontrolujące.