Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do wielkich inwestycji drogowych w województwie łódzkim, które nie tylko poprawią komfort podróżowania, ale także wprowadzą nowoczesne i ekologiczne rozwiązania.
46-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim zostanie unowocześniony i zyska nowy standard. Nowością przy realizacji tej inwestycji będzie wykonanie zasilania infrastruktury z systemów pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł energii. Aktualnie trwają zaawansowane prace nad dokumentacją niezbędną do ogłoszenia przetargu na prace budowlane, co powinno nastąpić w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Jeszcze w lecie trafi do GDDKiA uzupełniony raport środowiskowy, co oznacza, że w przyszłym roku Dyrekcja uzyska prawomocną decyzję środowiskową dla dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie woj. łódzkiego. S12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia. Droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie do woj. podkarpackiego. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie woj. łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.
Trwają również przygotowania do rozbudowy 20-kilometrowego odcinka DK60 między Topolą Królewską i Kutnem. Droga uzyska m.in. nową konstrukcję oraz liczne urządzenia BRD. Na niewielkim odcinku poprowadzona zostanie nowym śladem. Wybudowanych zostanie siedem rond, a nad torami kolejowymi pojawi się wiadukt. Aktualnie GDDKiA czeka na decyzję ZRID.
Realizując założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 Dyrekcja kontynuuje prace, by za pośrednictwem nowych obwodnic wyprowadzić ruch z pięciu miejscowości: Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72, Łowicza w ciągu DK14/70/92, Srocka w ciągu DK12/91 i Wielunia w ciągu DK45.
W przypadku obwodnicy Srocka etap przygotowań dobiegł końca, aktualnie GDDKiA czeka na potwierdzenie finansowania. Jeśli chodzi o pozostałe obwodnice, Dyrekcja jest na etapie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla Błaszek, Wielunia i Brzezin ma to nastąpić jeszcze w tym roku, a w przypadku Łowicza, w drugiej połowie 2025 roku.
Informacja i zdjęcie: GDDKiA