W kwietniu obchodzony jest Dzień Pacjenta. Przy tej okazji łódzki oddział NFZ przypomina jakie są prawa pacjenta, gdzie i jak się poskarżyć, jeśli nie są respektowane.
Łódzki NFZ w ubiegłym roku otrzymał od pacjentów 244 skargi na placówki medyczne. Jako zasadne uznano 104 skargi. Narodowy Fundusz Zdrowia rozpatruje skargi dotyczące wyłącznie naruszenia praw pacjentów w zakresie udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi NFZ zawarł umowę o ich udzielanie z wyłączeniem tych, które dotyczą m.in. organizacji pracy, decyzji lekarskich, prowadzonego leczenia, etyki lekarskiej, niestosownego zachowania personelu (lekarza, pielęgniarki, personelu pomocniczego) wobec pacjenta lub łamania praw pacjenta.Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
Jeśli skarga została uznana przez placówkę medyczną za zasadną kierownictwo placówki przepraszało Skarżącego, pouczało personel i wskazywało możliwość realizacji świadczenia. W przypadku uznania skargi za zasadną przez NFZ, podmioty lecznicze zostały przez nas pouczone i zobowiązane do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z zawartą z nami umową i obowiązującymi przepisami prawa.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone do NFZ pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznejkancelaria@nfz-lodz.pl , za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustnie do protokołu.
Na co skarżą się pacjenci do ŁOW NFZ:
- trudności z uzyskaniem badania diagnostycznego
- nieprawidłowo wykonane protezy zębowe
- odwołanie wizyty i nie wyznaczenie nowego terminu
- opłata za badanie diagnostyczne
- kierowanie na zdjęcie szwów do prywatnego gabinetu
- praca poradni niezgodnie z harmonogramem
- niedotrzymywanie terminów realizacji badań
- nierespektowanie uprawnień osoby niepełnosprawnej poza kolejnością
- odmowa wyznaczenia terminu wizyty
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych;
- tajemnicy informacji oraz uzyskania informacji o swoim zdrowiu;
- dostępu do dokumentacji medycznej;
- poszanowania intymności i godności;
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
- wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń;
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
- zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
- opieki duszpasterskiej;
- przechowywania rzeczy wartościowych (Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie).
Czytaj: Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta.
Niektórym pacjentom (np. kobietom w ciąży lub zasłużonym honorowym dawcom krwi) przysługują uprawnienia szczególne. Zakres takich uprawnień różni się w zależności od tego, do grupy do jakiej się należy. Aby skorzystać z przysługujących uprawnień, trzeba przedstawić dokument, który potwierdzi prawa.
Czytaj: Uprawnienia szczególne Narodowy Fundusz Zdrowia.
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli:
- zostały naruszone prawa pacjenta, to można sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl, bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00)
- w trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, można zgłosić w oddziale wojewódzkim NFZ (bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna 24 godziny przez 7 dni w tygodniu).
- lekarz działał niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub zasadami etyki, można to zgłosić Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.