Jak uzyskać dowód osobisty dla siebie
Wniosek możesz złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie. Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Jeśli natomiast składasz wniosek w urzędzie nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL.
Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania)
Więcej informacji pod adresem:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
Jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
Wniosek możesz złożyć przez internet lub w urzędzie. Osobom, które ukończyły 12 lat, wydawane są dowody z odciskami palców i wzorem podpisu. Jeśli składasz wniosek przez internet dla takiej osoby, musisz uzupełnić go o jej odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie. Jeśli natomiast składasz wniosek w urzędzie nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL.
Na wizytę w urzędzie z dzieckiem lub podopiecznym masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
Więcej informacji pod adresem:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
Wymagane dokumenty
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie. Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – jeśli masz
- dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość – w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo
Opłaty
Brak opłat
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy w Kleszczowie
ul. Główna 47, 97-410 Kleszczów
Pokój nr 7
Odpowiedzialny
Z-ca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
tel.: 44 731 66 16
Pokój numer 7
Termin odpowiedzi
Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach – poinformuje cię o tym urzędnik.
Uwagi
Wniosek o dowód musi złożyć każdy, kto:
- ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- wymienia dowód osobisty – na przykład z powodu zmiany danych osobowych.
Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:
- kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
- jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
- jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
- dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być; sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka),
- innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.
Złóż wniosek o dowód osobisty jak najszybciej, jeśli:
- masz ukończone 18 lat,
- zmieniły się dane osobowe w twoim obecnym dowodzie, na przykład nazwisko,
- zmienił się twój wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie cię,
- twój obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony.
Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.
NIE MUSISZ wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.
Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.
Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta była przy składaniu wniosku lub jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.
Podczas odbioru dowodu w urzędzie:
- dziecko, które miało skończone 13 lat w chwili składania wniosku,
- podopieczny (osoba, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych)
mogą ustalić kod PIN do logowania – 4-cyfrowy kod PIN 1.
Dziecko może ustalić też kod PIN do podpisu osobistego – 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole). Podpis ten będzie ważny dopiero, gdy dziecko skończy 18 lat.
Mogą też to zrobić później, w dowolnym urzędzie gminy.
Razem z dowodem dziecko, które miało 13 lat w chwili składania wniosku, lub podopieczny (osoba, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych) dostanie kod PUK do niego. Może też nie odebrać kodu. Kod będzie czekał na niego w urzędzie, który wydał dowód osobisty.
Nie możesz samodzielnie jako rodzic, kurator czy opiekun ustalić kodów PIN i odebrać kodu PUK. Może to zrobić tylko osoba, dla której wydano dowód.
Możesz sprawdzić, czy dowód jest gotowy przez internet – wystarczy, że podasz numer wniosku. Sprawdź, czy twój dowód osobisty jest gotowy .
Informacje na tej stronie pochodzą z serwisu internetowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji .
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
Jak przetwarzamy Twoje dane osobowe?
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
Administratorami są:
- Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych.
W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest: Wójt Gminy Kleszczów, mający swoją siedzibę w Kleszczowie (97-410) przy ul. Głównej 47.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Wójtem Gminy Kleszczów można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Wójt Gminy Kleszczów wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@kleszczow.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:
- wydania Pani/Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani/Pana dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
- uzyskania przez Panią/Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych
Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.
ODBIORCY DANYCH
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
Pani/Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
Pani/Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:
- organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,
- ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.