Potrzebujesz załatwić swoją sprawę, ale podmiot publiczny (na przykład: urząd, publiczna biblioteka, szkoła, szpital), w którym chcesz to zrobić, nie jest dla ciebie dostępny architektonicznie (na przykład nie ma podjazdu) lub informacyjno-komunikacyjnie (na przykład nie ma tłumacza języka migowego)? Sprawdź, jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności.
Na czym to polega
Dzięki twoim informacjom podmiot publiczny dowie się, co musi zmienić, żeby być dla ciebie dostępny.
Dostępność oznacza, że każdy może korzystać z przestrzeni, produktów albo usług na równi z innymi. Jeżeli masz na przykład trudność z wejściem lub poruszaniem się po budynku podmiotu publicznego, skorzystaniem z jego usług lub załatwieniem tam swojej sprawy z powodu braku tłumacza języka migowego, możesz złożyć wniosek o zapewnienie dostępności.
Brak dostępności to sytuacja, w której nie możesz załatwić sprawy, bo na przykład nie możesz wjechać wózkiem do budynku lub podmiot nie zapewnia tłumacza języka migowego.
Podmiot publiczny to na przykład:
- urząd,
- sąd,
- policja,
- szkoła publiczna,
- uczelnia publiczna,
- biblioteka publiczna,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Mogą to być także inne podmioty, które realizują zadania publiczne. Podmiotem publicznym może być np. gminna spółka dostarczająca wodę lub przewożąca pasażerów.
Oczywiście możliwości jest znacznie więcej. To są tylko przykłady.
Kto może złożyć
Osoba ze szczególnymi potrzebami, która potrzebuje załatwić swoją sprawę w podmiocie.
Jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, jeśli z powodu wieku, choroby albo cech fizycznych musisz coś dodatkowo zrobić, czymś się posłużyć lub poprosić kogoś o pomoc, żeby załatwić swoją sprawę.
Osoba ze szczególnymi potrzebami to na przykład:
- osoba na wózku inwalidzkim,
- osoba poruszająca się o kulach,
- osoba o ograniczonej możliwości poruszania się,
- osoba niewidoma lub słabowidząca,
- osoba głucha lub słabosłysząca,
- osoba głuchoniema,
- osoba z niepełnosprawnościami psychicznymi,
- osoba z niepełnosprawnościami intelektualnymi,
- kobieta w ciąży,
- osoba z małym dzieckiem, w tym z wózkiem dziecięcym,
- osoba, która ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem,
- osoba o nietypowym wzroście,
- osoba z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.
Wniosek może także złożyć przedstawiciel ustawowy. Przedstawicielem ustawowym jest osoba, która ma prawo – bez twojej obecności, ale w twoim imieniu – załatwiać twoje sprawy, w szczególności w urzędzie. Na przykład: rodzic, opiekun, kurator, mąż, żona.
Możliwości jest więcej. To są tylko przykłady.
Co musisz przygotować
- nazwę i adres podmiotu publicznego, do którego chcesz złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
- twoje imię i nazwisko,
- twoje dane kontaktowe – na przykład numer telefonu, adres pocztowy, adres poczty elektronicznej (e-mail), aby podmiot publiczny mógł się z tobą skontaktować,
- informację o tym, dlaczego potrzebujesz skorzystać z usługi podmiotu publicznego
- informację o tym, dlaczego jest ci trudno to zrobić.
Jeśli chcesz, możesz zaproponować sposób, w jaki podmiot publiczny mógłby się stać bardziej dostępny.
Jeśli chcesz otrzymać potwierdzenie przyjęcia wniosku, przygotuj także adres e-mail.
Jeśli jesteś przedstawicielem ustawowym przygotuj również dokumenty, które to potwierdzają. Może to być na przykład skan lub zdjęcie takiego dokumentu, jak postanowienie sądu, akt urodzenia lub akt zawarcia związku małżeńskiego.
Co musisz zrobić
- Przygotuj wniosek na piśmie lub złóż go w inny możliwy i wygodny dla ciebie sposób, na przykład ustnie lub skorzystaj z gotowego formularza. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Sprawdź, czy podane informacje są poprawne.
- Dołącz dokumenty i informacje, które pomogą podmiotowi publicznemu załatwić twój wniosek.
- Złóż wniosek w podmiocie publicznym. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
- Możesz poprosić o potwierdzenie przez podmiot przyjęcia twojego wniosku.
Jeśli nie chcesz lub nie możesz tego zrobić w siedzibie podmiotu, możesz złożyć wniosek ustnie przez telefon lub przesłać pocztą elektroniczną (sprawdź, jak to zrobić w części PRZEZ INTERNET) lub listownie (sprawdź, jako to zrobić w części LISTOWNIE).
Kiedy składasz wniosek
Zawsze, jeśli chcesz skorzystać z usług podmiotu, który nie jest dla ciebie dostępny.
Gdzie składasz
W podmiocie publicznym, w którym chcesz załatwić sprawę.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Ile będziesz czekać
Podmiot powinien zapewnić dostępność najszybciej, jak to możliwe. Ma na to 14 dni od złożenia wniosku.
Jeśli będzie potrzebować więcej czasu, powinien cię o tym jak najszybciej poinformować. Na zapewnienie dostępności ma wtedy maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia przez ciebie wniosku.
Co zyskasz
Dzięki dostępności masz możliwość samodzielnego załatwienia sprawy lub skorzystania z usługi. Możesz na przykład złożyć zeznanie podatkowe lub wypożyczyć książkę z biblioteki.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Pliki do pobrania
Informacje na tej stronie pochodzą z serwisu internetowego gov.pl.