Urzędy wojewódzkie uprzedzają o kilkudniowej przerwie w przyjmowaniu wniosków paszportowych i wydawaniu paszportów.
W przypadku Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego przerwa jest planowana od 8 listopada godz. 12.00 do 13 listopada 2022 r. Organy paszportowe nie będą w tym okresie przyjmować wniosków o wydanie paszportu, nie będzie także możliwości odbioru dokumentów. Tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach organy paszportowe będą mogły wydawać paszporty tymczasowe (np. w przypadku kradzieży/zagubienia dokumentów i konieczności powrotu do kraju stałego zamieszkania).
Przerwa techniczna we wszystkich organach paszportowych w kraju i za granicą (w ambasadach i konsulatach) ma związek z wprowadzaniem nowego systemu informatycznego do obsługi spraw paszportowych. Operacja ta będzie połączona z przenoszeniem danych do nowego systemu oraz wymianą sprzętu informatycznego: komputerów, czytników linii papilarnych i paneli do składania podpisów.
O zaletach nowego systemu obsługi spraw paszportowych informuje portal GOV.pl:
- Nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku, choć nadal trzeba będzie przyjść osobiście do urzędu. Wniosek paszportowy będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez obywatela na specjalnym urządzeniu.
- Obniżona zostanie granica wiekowa wydawania paszportów z 10-letnim terminem ważności. Będą otrzymywać je dzieci już od ukończenia 12. roku życia.
- Posiadacze paszportów zyskają dostęp do takich e-usług jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie danych przetwarzanych w rejestrze, czy zgłoszenie utraty skutkujące unieważnieniem paszportu.
- Jeśli nowy paszport będzie wysłany pocztą trzeba będzie potwierdzić jego odbiór w systemie po otrzymaniu listu poleconego z paszportem. Potwierdzenie odbioru będzie konieczne, żeby „aktywować” nowy paszport.