Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przekonuje, dlaczego powinniśmy żądać paragonów od sprzedawców i firm usługowych.
KAS poinformowała, że podczas minionych wakacji, a dokładnie od 4 lipca do 28 sierpnia przeprowadziła ponad 32 tys. kontroli w formie tzw. nabycia sprawdzającego. Efektem kontroli jest wystawienie 7666 mandatów na kwotę prawie 9 mln zł. Oznacza to, że co czwarte nabycie wykazało nieprawidłowości tzn. brak wydania klientowi prawidłowego paragonu.
Na pytanie dlaczego paragony są ważne dla uczciwej przedsiębiorczości oraz poszanowania zasad konkurencyjności KAS odpowiada: „Paragon, choć może wydawać się mało ważnym kawałkiem papieru, ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całej gospodarki. Nieuczciwi przedsiębiorcy, aby uniknąć zapłacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają nieprawidłowe (np. tzw. paragon kelnerski), a nawet zbierają paragony pozostawione przez klientów, by je anulować. Zdarza się, że porzucone paragony służą także „jako podkładki” do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT”.
Z pełną informacją KAS, a także z wyjaśnieniem takich spraw, jak: czy każdy sprzedawca musi wystawić paragon, czym są prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie zgłaszać nieprawidłowości można zapoznać się na stronie www.lodzkie.kas.gov.pl. O tym, jak powinien wyglądać prawidłowo wystawiony paragon informuje filmik, zamieszczony na stronie wezparagon.gov.pl.