Wkrótce zadzwoni pierwszy dzwonek. Rodzice zaczynają kompletować wyprawkę szkolną — czas na wybór tornistra, mebli i innych akcesoriów do pokoju dziecka. Pozornie proste wybory okazują się trudne. Od tego, czy wybierze się dobrze, zależy zdrowie i komfort dzieci. NFZ radzi jak zapewnić swojemu dziecku zdrowy start w nowy rok szkolny.
ABC profilaktyki wad postawy
Dzieci w wieku szkolnym nawet kilkanaście godzin dziennie spędzają w pozycji siedzącej. Siedzą w szkole, podczas odrabiania lekcji i zajęć dodatkowych. Kiedy mają chwilę, odpoczywają… najczęściej również siedząc. Wtedy oglądają telewizję lub grają na komputerze bądź siedzą w telefonie.
Jeśli chcesz uniknąć rozwoju wad postawy u dziecka:
- zredukuj jego siedzący tryb życia
- zachęcaj dziecko do zwiększonej aktywności ruchowej
- ucz dziecko, jak utrzymywać prawidłową postawę ciała
- ogranicz korzystanie ze smartfonów – nienaturalnie pochylona głowa nad telefonem obciąża odcinek szyjny
- odpowiednio dostosuj miejsce nauki i wypoczynku dziecka.
Plecak ważna rzecz, na co zwracać uwagę
Gdy dziecko rośnie, kształtuje się jego sylwetka. Źle dobrany tornister może powodować lub pogłębiać wady postawy. Przeciążone i nieprawidłowo noszone tornistry szkolne są jednym z głównych czynników wpływających na występowanie wad postawy i bólu kręgosłupa u dzieci.
Dobrze dobrany tornister pewien być:
- lekki – waga plecaka (razem z jego wyposażeniem) nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała dziecka
- dopasowany – dół tornistra powinien kończyć się na linii pleców, a góra przed karkiem
- ergonomiczny – usztywniana i wyprofilowana ścianka, która przylega do pleców
- praktyczny – równe, szerokie (co najmniej 4 cm) szelki, z możliwością regulacji ich długości
- bezpieczny – dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej
- widoczny – elementy odblaskowe zapewniające lepszą widoczność dziecka na drodze.
Jak przygotować miejsce do nauki?
- Biurko, jeśli to możliwe, ustaw tak, aby światło dzienne padało na nie z odpowiedniej strony, aby piszące na nim dziecko, nie zasłaniało go ręką.
- Włączona lampka biurkowa powinna oświetlić całą powierzchnię biurka.
- Krzesło wybierz z opcją regulacji wysokości siedziska i kąta nachylenia oparcia. Najlepiej gdyby było specjalnie wyprofilowane, umożliwiające podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Wysokość siedziska należy ustawić tak, żeby dziecko mogło siedzieć ze stopami swobodnie opartymi o podłogę.
- Jeśli przestrzeń w pokoju na to pozwoli, dokupmy dodatkowe siedzisko – może nim być duża piłka gimnastyczna lub taka do ćwiczeń, która relaksuje kręgosłup i zapobiega skrzywieniom jego dolnych odcinków oraz wzmacnia mięśnie.
Podczas siedzenia przy biurku dziecko powinno mieć:
- proste plecy
- stopy oparte o podłogę
- kolana ugięte pod kątem 90 stopni
- oparty o krzesło odcinek lędźwiowy kręgosłupa i piersiowy dolny
- przedramiona oparte na biurku
- głowę lekko pochyloną nad stołem.
Odpowiednie obuwie to klucz do prawidłowej postawy
Wybór obuwia dla dziecka do szkoły to nie lada wyzwanie. Ma ono ogromne znaczenie dla jego zdrowia i prawidłowej postawy. Dzieci spędzają w szkole wiele godzin, co sprawia, że ich stopy intensywnie pracują. Niewłaściwie dobrane buty mogą prowadzić nie tylko do problemów ze stopami, ale także z całym układem ruchu, w tym z kręgosłupem i stawami.
Wybierasz obuwie dla dziecka? Zwróć uwagę na:
- elastyczność – powinno zginać się w obu kierunkach (bez wysiłku)
- lekkość – powinno być tak lekkie, jak to tylko możliwe
- odpowiedni kształt – który będzie odpowiadał anatomicznemu kształtowi stóp: odpowiednio szerokie w palcach (by ich nie uciskać) oraz węższe w okolicach pięty (by dobrze trzymać stopę)
- naturalne materiały – takie jak: skóra, bawełna czy wełna, żeby stopy mogły swobodnie oddychać i się nie pociły
- łatwość zakładania – wybierz buty, które dziecko bez trudu samodzielnie założy
- giętką, cienką i antypoślizgową podeszwę – np. z kauczuku, dzięki temu dziecko będzie bezpieczniejsze także na śliskich powierzchniach
- dopasowany rozmiar – buty nie powinny w żaden sposób uciskać stóp dziecka ani się z nich zsuwać
- dopasowanie do typu stopy – zależnie od tego czy jest ona wąska, szeroka, czy ma wysokie podbicie.